40% všetkých emisii v doprave Európskej únie tvoria nákladné vozidlá. Je elektrifikácia vozových parkov správne riešenie? 

 40% všetkých emisii v doprave Európskej únie tvoria nákladné vozidlá. Je elektrifikácia vozových parkov správne riešenie? 

Znižovanie emisií z dopravy v Európe má veľkú perspektívu práve v nákladnej doprave. Nákladné autá tvoria len 2,4 % z cestného vozového parku Európskej únie, no zodpovedajú až za 40 % všetkých emisii. V najbližšej dobe sa elektrické vozidlá budú presadzovať primárne v regionálnej preprave. Preprava na vzdialenosť do 150 kilometrov na Slovensku predstavuje takmer 90 % vnútroštátnej prepravy a až 63 % celkovej hmotnosti je prepravenej do 50 km.

Okrem nabíjania v depe bude pri prechode na elektrickú mobilitu veľkú rolu zohrávať aj verejná sieť nabíjacích staníc. Podpora oblasti je zakotvená aj v legislatívnom rámci AFIR, ktorý okrem iného hovorí o vybudovaní siete rýchlych nabíjacích staníc na všetkých tranzitných koridoroch transeurópskej dopravnej siete (TEN-T). Pomocou bude aj nasadenie štandardu MCS, ktorý výrazne skráti dobu nabíjania.

Konkurenčný tlak aj obchodná príležitosť

Prepravné spoločnosti pozvoľna začínajú pociťovať tlak zo strany objednávateľov, ktorí žiadajú, aby využívali udržateľné riešenia. V krátkom časovom horizonte to môže ovplyvniť aj Slovensko. Prepravcovia sú na jednej strane prakticky tlačení do bezmemisných vozidiel, súčasne im to otvára nové obchodné príležitosti a prináša konkurenčnú výhodu.

Okrem redukovania lokálnych a globálnych emisií, to môže pri dostatočnom využití vozidla z hľadiska nájazdu viesť aj k zníženiu nákladov logistiky. Elektrifikácia nie je len o znižovaní emisií, ale aj o zachovaní konkurencieschopnosti, udržateľnom raste a v neposlednom rade možnostiach, ako z toho celého profitovať. 

Nákladná doprava je komerčná činnosť a všetky rozhodnutia prechádzajú cez “ekonomické sito”. Okrem obstarávacej ceny vozidla vstupujú do výpočtovej rovnice všetky náklady s prevádzkou vozidla, vrátane vládnych stimulov, ako napríklad zľavy z mýtnych poplatkov, štátne dotácie pri obstaraní vozidla či úľavy na registračných poplatkoch.

Ako sa zorientovať v problematike?

Konferencia eFleet Day 2024 Truck&Bus&Van už 16.10.2024 otvorí kľúčové otázky o elektrifikácii vozových parkov, rozvoji nabíjacej infraštruktúry a podpore transformácie smerom k elektromobilite. Elektromobilita, správa vozového parku, nabíjanie či účtovanie, sú len niektoré z oblastí, o ktorých sa na konferencii budú diskutovať.

Témy konferencie eFleet Day 2024 Truck&BusVan

  • analýza aktuálneho fleetu vo firme
  • implementácia e-fleetu do firmy
  • nabíjacie riešenia
  • batériové úložiská
  • správa fleetu
  • financovanie a poistenie
  • ESG problematika
  • požiarna ochrana

Zvýhodnený vstup do 15. 9. 2024!

Pre tých, ktorí sa registrujú na akciu eFleet Day 2024 Truck&Bus&Van do 15. 9. 2024, je pripravená špeciálna Early bird cena. Namiesto 150 € (bez DPH) im bude zaúčtovaná suma len 99 € (bez DPH)*. Akcia je časovo obmedzená, takže si svoje miesto zabezpečte čo najskôr!

*Členovia SEVA môžu využiť špeciálnu zľavu vo výške 30 %

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *